donderdag 15 juli 2021

In memoriam Peter R. de Vries

Vorige week schreef ik over de schokkende aanslag op misdaadjournalist Peter R. de Vries. Vandaag kwam het treurige nieuws dat Dhr. De Vries aan zijn verwondingen is overleden.

Een week kan soms een mensenleven zijn. In deze week heb ik gesprekken gezien en gehoord, waarin gediscussieerd werd over de motieven van de daders. De rol van Peter als vertrouwenspersoon van een kroongetuige zou de aanleiding zijn. Daarmee was dit zogenaamd geen aanslag op de persvrijheid. Peter ondersteunde een team van advocaten en deed dit in het verlengde van zijn werk als journalist. In de week dat het proces tegen de moordenaars van Derk Wiersum van start is gegaan, is dit een wrange constatering.

Een week geleden kon Hilversum bogen op een open en vrij toegankelijk Media Park. Een plek waar journaal-, nieuws – en actualiteitenprogramma’s in alle openheid werden gemaakt. Een plaats waar journalisten, in vrijheid en veiligheid ons allen van relevante feiten konden voorzien. Een verzamelplaats van meningen en analyses en een plek waar je het met elkaar oneens kon zijn.

Een week kan soms een mensenleven zijn. Containers omringen een deel van de studio’s. Zwaarbewapende politie loopt rond om een gevreesde aanslag te voorkomen. Uit voorzorg kunnen bezoekers gefouilleerd worden. Openheid en vrijheid zijn vervangen door geslotenheid en angst.

Persvrijheid bestaat niet wanneer het onveilig is, om als journalist de feiten te onthullen. Vrijheid bestaat niet wanneer iemand zijn of haar mening beter voor zich kan houden. De rechtstaat wankelt wanneer je als journalist, of advocaat, of politicus, of als vertrouwenspersoon jouw leven letterlijk niet meer zeker bent, wanneer jij jouw werk doet.

Een week is soms een mensenleven. Deze week is er een mensenleven aan een einde gekomen.

In de afgelopen jaren zijn onterecht veroordeelde mensen vrijgekomen, dankzij de inspanningen van Peter R. de Vries. Hij corrigeerde de rechtspraak, wanneer deze gefaald had. Hij heeft soms vrijheid gebracht waar deze onrechtvaardig was ontnomen. Vrijheid is ons grootste goed!

Een week is soms een mensenleven. In deze week zijn wij allen een stukje minder vrij geworden.