dinsdag 13 juli 2021

Reactie aanslag Peter R. de Vries

Tijdens de Raadsvergadering van 6 juli bereikte ons het bericht dat er een aanslag was gepleegd op misdaadjournalist Peter R. de Vries.

Op dit moment vecht Dhr. De Vries nog in het ziekenhuis voor zijn leven. Wij wensen hem en zijn familie alle sterkte in deze strijd.

Helaas is het niet de eerste keer dat Nederland geconfronteerd wordt met agressie en geweld tegen journalisten, advocaten en politici. Hilversum is daarin ook niet gespaard gebleven. Het Media Park werd opgeschrikt door de schokkende moord op Pim Fortuyn. Recenter vond er een gewapende gijzeling plaats van een nieuwsredactie.
Er hebben intimiderende protesten plaats gevonden tegen de media. Nieuwsteams ondervinden agressief gedrag waardoor hun werk wordt bemoeilijkt of zelfs onmogelijk wordt gemaakt.

Nederland is een democratie. Nederland is een rechtsstaat.
In een democratie moet je je mening openlijk en in vrijheid kunnen geven. In een rechtsstaat moet je jouw werk in veiligheid kunnen doen. Helaas blijkt dat geen vanzelfsprekendheid meer te zijn.

Fysiek en verbaal geweld zijn onacceptabel in een beschaafde maatschappij. Het feit dat je anoniem anderen via sociale media kunt bedreigen, intimideren en beledigen wil niet zeggen dat het normaal is dat je dat ook doet. De verharding van de maatschappij lijkt in een stroomversnelling te zijn geraakt en dit moet stoppen.

Hilversum is al sinds mensenheugenis de trotse standplaats voor radio- en televisiejournalistiek in Nederland. Wij zijn een stad van waaruit heel Nederland wordt voorzien van het nieuws. De plek waar de achtergronden van de actualiteit wordt onderzocht, zodat allen in ons land geïnformeerd blijven van wat er speelt in de samenleving. Het is ons doel dat Hilversum een veilige haven blijft voor onze journalisten en een baken van hoop voor de persvrijheid.

Een aanslag op een journalist is niet alleen een aanslag op een medemens, het is een aanslag op onze vrijheid. Sinds deze dinsdag zijn wij allemaal een stukje minder vrij.