dinsdag 13 november 2018

Coalitie door met 6 wethouders – D66 behoudt eigen portefeuilles

Vanochtend is in het College besloten om na het vertrek van Hart voor Hilversum-wethouder Angelika Pelsink op 2 november, verder te gaan met het bestaande team van zes wethouders. Dit was ook de inzet van de D66 fractie en wethouders tijdens de coalitiebesprekingen de afgelopen dagen. D66 is blij dat ook de andere coalitiepartijen zich kunnen vinden in deze opzet. Wij waarderen de constructieve opstelling van Hart voor Hilversum zeer.

Over de herverdeling van de portefeuilles Zorg, Welzijn en Wijken & Buurten over maar liefst 3 verschillende wethouders zijn wij in de afgelopen dagen kritisch geweest. Wat D66 betreft deed zich naar aanleiding van de ervaringen in de afgelopen maanden nu een uitgelezen kans voor om een nog betere aansluiting tussen portefeuilles te vinden, ook voor onze eigen wethouders. De nu afgesproken verdeling kan veel bestuurlijke drukte binnen het Sociaal Domein opleveren. Wij roepen het college op hier alert op te zijn.

In de nieuwe politieke realiteit behouden wethouders Wimar Jaeger en Annette Wolthers hun portefeuilles, dus kan D66 doorbouwen en resultaten blijven boeken op Economie, Media, Cultuur, Onderwijs, Verkeer, Werk en Inkomen en de projecten Media Park, Arena Park en Monnikenberg, een project dat Annette Wolthers zal overnemen. Wimar Jaeger zal het wijkwethouderschap Centrum overnemen.
We hebben er alle vertrouwen dat dit wethoudersteam met energie de taken oppakt.