zondag 14 februari 2010

D66 voorwaarts met een volwaardig ziekenhuis

Het nieuwsbericht op deze website “D66 eist een volwaardig ziekenhuis in Hilversum” heeft een keten aan reacties veroorzaakt. Mede doordat het artikel in het huis-aan-huis-blad “De Gooi en Eembode” werd geplaatst.

De D66-fractie was het dan ook goed zat. Dat vreselijke geneuzel van de opeenvolgende wethouders gezondheidszorg. Steeds meer onderdelen van Ziekenhuis Hilversum werden “dooronderhandeld” naar Blaricum. En dan is er het pendelbusje Hilversum – Blaricum. En wethouder Helma Ketelaar (PvdA) komt met troostprijsjes uit het onderhandelingscircuit. Naar mijn mening kan wethouder Ketelaar niet zo veel “ziekenhuisellende” aangewreven worden. Probleemveroorzakers zijn veeleer te vinden bij haar voorgangers: Kreugel (LH), Meuwissen (CDA) en Hammer (PvdA). De raadsleden zijn sowieso te laat geïnformeerd over de ontwikkelingen in en rondom Ziekenhuis Hilversum. Dat is foute boel.

Is er nog hoop voor de Hilversummers?

D66 herhaalt zijn stellingname:

1. Marktwerking en de directe beschikbaarheid van kwalitatief hoogwaardige, medische apparatuur dwingen tot één ziekenhuiscomplex op één plek.
  2. Met één poot in Hilversum en één poot in Blaricum: dat stremt de bedrijfsefficiency. Twee halve ziekenhuizen: dat is dodelijk voor de ontwikkeling van een innovatief ziekenhuis.
  3. Het wordt tijd dat alle Hilversumse politici één lijn trekken om te komen tot behoud van een  volwaardig ziekenhuis.

Second opinion

Inmiddels hanteren ook andere politieke partijen de term “volwaardig ziekenhuis”. D66 was (en is) van mening dat het begrip “basisziekenhuis” kan leiden tot levensgevaarlijke keuzes. Het begrip “basisziekenhuis” klinkt hoopgevend, maar kent vele definities: van Eerste Hulp-pleisterplakplaats tot TOP-ziekenhuis. De ziekenhuiszorg in Hilversum is gebaat bij heldere keuzes. Dat is de opdracht voor volksvertegenwoordigers.

Hans Haselager (PvdA) is dan ook van mening dat door deskundigen onderzocht moet worden of het noodzakelijk is Ziekenhuis Hilversum functies te ontnemen. De PvdA vraagt om een second opinion over de toekomstige ontwikkeling van Ziekenhuis Hilversum. De meeste fractievoorzitters – ook van D66 – vinden een second opinion een goed idee. Het is een manier om uit “de afbraak” te komen. Het is nog een beetje zoeken naar de juiste vorm van het second opinion-onderzoek.

Commissie van 3 Wijzen

D66 is van mening dat er een Commissie van 3 Wijzen samengesteld moet worden. De Commissie moet een wijs advies uitbrengen over het op lange termijn overeind houden van een regionaal functionerend volwaardig ziekenhuis in Hilversum. De onderzoeksopdracht voor de Commissie van Wijzen moet essentiële vragen bevatten die het doel (een volwaardig ziekenhuis) dienen. De fractievoorzitters hebben mij gevraagd om deze essentiële vragen te formuleren. Daartoe zal ik (samen met Wimar Jaeger) een gesprek voeren met twee topadviseurs op het gebied van de gezondheidszorg. Daarna kunnen de fractievoorzitters zich buigen over de vragen-in-concept en de samenstelling van de commissie van Wijzen. Er moet overeenstemming komen over volwaardige ziekenhuiszorg in Hilversum. Stilstand in de politieke besluitvorming is achteruitgang.

Voorwaarts!